Overeenkomsten en verschillen

Het ontmoeten van mensen uit andere landen en culturen is een belangrijk onderdeel van de identiteit van Jaga. Van kleins af aan kregen Bert Kriekels en Jerry Vinkesteyn te maken met het ondernemerschap én de Jaga filosofie, een mooi (online) gesprek met twee Climate Designers uit verschillende landen.

De uitspraak ‘het is ze met de paplepel ingegeven’ past perfect bij Bert Kriekels en Jerry Vinkesteyn. Van kleins af aan kregen ze te maken met het ondernemerschap én de Jaga filosofie. Waar Bert opgroeide in de Jaga familie, leerde Jerry de installatiebranche door het installatiebedrijf van zijn ouders kennen. Hij groeide op in Nederland en verhuisde in 1988 naar Spanje. Hij zette daar Jaga Spanje op.

Van kleins af aan

Jerry, Sales Manager Jaga Spanje vertelt: “Ik ben echt opgegroeid in deze branche. Mijn ouders hadden een installatiebedrijf in Haarlem en mijn vader was de voorzitter van de Algemene Centrale Verwarmingsindustrie (ACI) van de afdeling Noord-Holland. Zij kwamen door hun werk in contact met Jaga. Wat direct opviel was de compleet andere manier van denken van dit bedrijf. De vooruitstrevende en energiebesparende Low-H2O techniek in combinatie met het mooie design maakte Jaga uniek in de branche.”

OPRICHTEN VAN JAGA SPANJE

“Na mijn studie in Nederland ben ik vertrokken naar Spanje, waar ik al als kind kwam, om daar permanent te blijven. Ik wilde iets betekenen voor het land. Ik ben de sport ingegaan en uitgekomen voor het nationale Spaanse zeilteam en heb tegelijkertijd mijn eigen installatiebedrijf gehad. Ik merkte dat ik de handel en de contacten met Jaga leuk vond. Als kleine jongen in Haarlem vond ik de filosofie en werkwijze van Jaga al enorm interessant. Dus ontstond het idee bij mij om deze ook hier in Spanje te gaan opzetten. Samen met de Jaga partners uit België en Nederland hebben we in 2003 de nieuwe vorm van Jaga Spanje opgericht. Ik had de kennis van de installatiebranche en wist hoe de communicatie werkte tussen de ingenieurs, installateurs, architecten en leveranciers. Dat gaf mij een goede positie.” vertelt Jerry.

ENORME LOYALITEIT

Bert: “Uit dit verhaal blijkt een enorme loyaliteit voor Jaga bij jou Jerry. Hoe is dit ontstaan?” Jerry antwoord: “De ecologische waarden van Jaga vind ik erg mooi. We denken niet populistisch, maar vooral ideologisch. Jij zei al eens, we willen niet adverteren met ons product. We willen onze waarden overbrengen. We streven naar een betere wereld en dat doen we door milieuvriendelijke oplossingen aan te bieden. Alle beslissingen zijn gebaseerd op onze filosofie. Het morele kompas. Ik voel deze waarden ook in mijn dagelijkse leven en handel hier ook naar.”

"Wat direct opviel was de compleet andere manier van denken bij jaga"

Lokaal ondernemerschap

De filosofie van Jaga gaat ver over de grenzen. Het verhaal wordt telkens vertaald naar de nationale culturen. En tegelijkertijd wordt het lokale ondernemerschap aangemoedigd. Bert: “Als je als organisatie wereldwijd succesvol wil zijn, moet je wel weten hoe de mensen zijn in de andere landen. Om de 400 kilometer kom je in een andere cultuurzone terecht. Je moet je boodschap daarop aanpassen. In elke cultuurzone moet iemand van Jaga zitten die daar het verhaal kan vertellen. Iemand die van binnenuit de waarden voelt van Jaga en de lokale cultuur begrijpt. Jerry is het perfecte voorbeeld van een lokale ondernemer in Spanje die het verhaal vertelt vanuit zijn eigen passie, maar wel passend bij de omgeving waarin hij zich bevindt.” 

Jaga Bert Jerry 4

Open cultuur

Jerry: “Vanuit Jaga België wordt dit ondernemerschap enorm aangemoedigd. Je voelt als lokale ondernemer het volledige respect en vertrouwen. Er heerst een open cultuur en dat zorgt voor verbinding. We praten met elkaar en delen kennis.” Bert vult aan: “We hebben een WhatsApp groep met alle sales-managers van Jaga wereldwijd. We houden elkaar op de hoogte van nieuws of mooie projecten. Zo blijven we betrokken.” Jerry: “We zien of spreken elkaar niet dagelijks, maar door die openheid en het delen van interessante kennis, voelt dat ondernemerschap op afstand heel fijn. We brainstormen met elkaar en praten over dingen die beter kunnen. We groeien samen naar de goede richting.”

"onze kernwaarden voel je tot in iedere vezel van het bedrijf. Dit is wie we zijn"

Bezoek aan de fabriek

De laatste jaren is er hard gewerkt aan de naamsbekendheid van Jaga in Spanje. Jerry: “We hebben contracten gesloten met grote ketens en zijn vertegenwoordigd in mooie projecten met onze binnenklimaatoplossingen. We geven lezingen en proberen het altijd net even anders te presenteren. We brengen niet alleen onze waarden over, maar laten zien hoe onze klanten het kunnen toepassen in hun eigen bedrijf. We nemen mensen mee in onze filosofie. Daarbij worden belangrijke stakeholders betrokken, zoals de installateurs. We organiseren trainingsdagen, maar we gaan ook een aantal keer per jaar met twintig installateurs naar de fabriek in België. Zo leren ze het merk en de waarden kennen. Ze kunnen met eigen ogen de fabriek zien en de mensen achter Jaga. Zelfs in Spanje kennen ze daardoor Jan Kriekels.” 

VLAAMS FRIETJE

Bert: “Bij Jaga vinden we het leuk om mensen uit andere landen te ontvangen en een praatje te maken. We hebben oprechte interesse in mensen en hun drijfveren. En dat is volgens mij doorgedrongen in de hele organisatie. Of je nu met Jan praat of met iemand uit de fabriek, iedereen straalt dezelfde passie uit. Onze kernwaarden voel je tot in iedere vezel van het bedrijf. Dit is echt wie we zijn. En dat zorgt ervoor dat we mensen aantrekken die zich daarin thuis voelen; de echte Climate Designers.” Jerry vult aan: “Dat klopt. Als wij in de fabriek in België lopen, voelen wij dat ook zo. Iedereen wordt met open armen ontvangen. We zien met eigen ogen hoe en door wie de producten worden gemaakt. Die hele Jaga ervaring is magisch voor de Spaanse installateurs. Uiteraard geeft dat Vlaamse frietje met mayonaise de ultieme touch.”

Leren van elkaar

De open cultuur die bij Jaga centraal staat, brengt ook waardevolle inzichten met zich mee. Er wordt veel kennis met elkaar gedeeld. Jerry: “In Spanje is er veel behoefte aan koeling. Dit is een nieuwe kant waar Jaga zich de laatste jaren meer op richt. Hier zie je vooral condenserende koeling. De ventilatorconvector Clima Canal is één van onze belangrijkste producten.” Bert reageert: “We kunnen veel leren van zuidelijke landen zoals Spanje qua koelen. In Nederland maken wij voornamelijk gebruik van niet-condenserende koeling. Dit is goed te integreren in bestaande woningen en nieuwbouw. Met een Strada Hybrid kun je bijvoorbeeld je slaapkamer koelen met een standaard warmtepompinstallatie. Deze zuinige Low-H2O radiator met koeling is daarmee één van de populairste modellen in Nederland en zorgt voor de hoogste afgifte voor koelen en verwarmen.”

Wil je meer weten over onze producten of concepten?

Ons team staat je graag te woord en geeft je het juiste advies om jouw volgende stap naar een duurzamer (t)huis te maken. 


Bel 073 631 23 60

Bezoek onze contactpagina

Bezoek ons adviescentrum

Maak kennis met onze producten en ontdek samen met een van onze Climate Designers de mogelijkheden voor jouw (t)huis. 

Maak een afspraak